artykuł nr 1

Statut Gminy Strachówka

STATUT GMINY STRACHÓWKA

Rozdział  I

Postanowienia ogólne

§  1.

Gmina Strachówka zwana dalej "Gminą" jest wspólnotą samorządową obejmującą wszystkich jej mieszkańców.

§  2.

1. Gmina obejmuje obszar o powierzchni 107km2, którego granice terytorialne określa mapa stanowiąca załącznik nr 1 do niniejszego Statutu.

2. Siedzibą organów Gminy jest miejscowość Strachówka.

§  3.

1. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

2. Gmina posiada osobowość prawną.

3. Samodzielność Gminy podlega ochronie sądowej.

§  4.

Ilekroć w niniejszym Statucie jest mowa:

- o Gminie, należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz terytorium Gminy Strachówka,

- o Radzie - należy przez to rozumieć Radę Gminy Strachówka,

- o Przewodniczącym Rady - należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Gminy Strachówka,

- o Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy w Strachówce,

- o Wójcie - należy przez to rozumieć Wójta Gminy Strachówka.

§  5.

Statut Gminy określa w szczególności:

1) ustrój Gminy Strachówka,

2) organizację wewnętrzną oraz tryb pracy organów Gminy,

3) zasady i tryb działania komisji rewizyjnej,

4) zasady tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych gminy,

5) zasady działania klubów radnych.

Rozdział  II

Jednostki pomocnicze Gminy

§  6.

Jednostkami pomocniczymi Gminy są sołectwa.

§  7.

1. Sołectwo jako wspólnota samorządowa organizuje i wspiera wszelkie przedsięwzięcia swoich mieszkańców zmierzające do:

1) poprawy warunków życia,

2) zachowania porządku i bezpieczeństwa,

3) rozwoju oświaty i kultury,

4) pobudzania społeczności lokalnej do samodzielnego rozwiązywania problemów sołectwa,

5) tworzenia więzi lokalnych,

6) tworzenia pomocy sąsiedzkiej.

2. W przypadku podejmowania przez członków wspólnoty samorządowej na rzecz sołectwa inicjatyw i działań wykraczających poza ich możliwości, Rada i Wójt w miarę możliwości organizacyjnych i finansowych winny udzielać samorządowi sołectwa pomocy w celu tworzenia warunków umożliwiających zrealizowanie tych inicjatyw i przedsięwzięć.

§  8.

1. Przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych mogą uczestniczyć w pracach Rady Gminy - Sesjach Rady Gminy bez prawa udziału w głosowaniu.

2. W trakcie Sesji Przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych mają prawo w punkcie "wolne wnioski" występować do organów Gminy we wszystkich istotnych dla sołectwa sprawach.

3. Za udział w pracach organów, o których mowa w ust. 1 przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych przysługują diety na zasadach ustalonych przez Radę Gminy.

§  9.

1. Sołectwo tworzy się w drodze uchwały Rady Gminy na wniosek 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania i zamieszkałych na obszarze tworzonej jednostki pomocniczej.

2. Tworząc Sołectwo, Rada Gminy bierze pod uwagę uwarunkowania przestrzenne oraz więzi społeczne i gospodarcze.

3. Podejmując uchwałę o utworzeniu Sołectwa Rada Gminy jednocześnie:

1) nadaje Statut,

2) ustala granice tworzonego Sołectwa.

4. Statut Sołectwa oraz jego granice naniesione na mapę Gminy stanowią załącznik do uchwały Rady o utworzeniu Sołectwa.

§  10.

Projekty uchwał o utworzeniu Sołectwa wraz z propozycją granic przygotowuje i przedkłada Radzie Gminy do uchwalenia Wójt Gminy.

§  11.

Zmiana granic, łączenie, podział oraz likwidacja Sołectwa następuje w drodze uchwały Rady.

§  12.

1. Uchwały o granicach, o których mowa w § 11 Rada Gminy podejmuje:

1) z własnej inicjatywy,

2) na wniosek zainteresowanych jednostek pomocniczych,

3) na wniosek Wójta Gminy.

2. Wniosek o podjęcie uchwał w sprawach, o których mowa w § 11 wymaga uzasadnienia.

§  13.

Likwidacja Sołectwa może nastąpić jedynie z ważnych powodów, a w szczególności w przypadku nie wykonania podstawowych zadań statutowych lub powtarzających się naruszeń prawa przez organy statutowe.

§  14.

Szczegółową organizację oraz tryb pracy Sołectwa określa Statut Sołectwa uchwalony przez Radę.

§  15.

1. Sołectwo ma prawo do własnych dochodów, do których zalicza się:

1) dochody z gospodarowania przekazanym mieniem komunalnym,

2) środki z prowadzenia działalności,

3) fundusze pochodzące z dobrowolnych składek mieszkańców sołectwa na cele określone przez zebranie wiejskie,

4) środki pochodzące z darowizn oraz innych świadczeń na rzecz sołectwa,

5) inne dochody.

2. O przeznaczeniu środków wymienionych w ust. 1 pkt 3 - 5 decyduje Sołectwo.

§  16.

W Gminie utworzone są następujące Sołectwa:

1. Annopol

2. Borucza

3. Grabszczyzna

4. Jadwisin

5. Józefów

6. Kąty Czernickie

7. Kąty - Miąski

8. Kąty – Wielgi

9. Krawcowizna

10. Księżyki

11. Marysin

12. Młynisko

13. Osęka

14. Piaski

15. Rozalin

16. Równe

17. Ruda – Czernik

18. Strachówka

19. Szamocin

20. Szlędaki

21. Wiktoria

22. Zofinin

 

Rozdział  III

Zakres działania i zadania Gminy

§  17.

Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone na rzecz innych podmiotów.

§  18.

1. Gmina wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

2. W celu wykonywania zadań Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, w tym przedsiębiorstwa i zawierać umowy z innymi podmiotami.

3. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych określa załącznik nr 2 do Statutu.

§  19.

1. Gmina wykonuje:

a) zadania własne, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty,

b) zadania zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone ustawami.

2. Zadania z zakresu administracji rządowej, Gmina może wykonywać na podstawie porozumienia z organami tej administracji.

3. Gmina otrzymuje środki finansowe w wysokości koniecznej do wykonywania zadań zleconych z zakresu administracji rządowej oraz o których mowa w ust. 2.

4. W przypadku nieterminowego przekazywania środków, o których mowa w ust. 3 Gminie przysługują odsetki w wysokości ustalonej dla zaległości podatkowych.

§  20.

Do zadań własnych Gminy należą w szczególności sprawy:

1) ładu przestrzennego, gospodarki terenami i ochrony środowiska,

2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3) wodociągów, zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych, utrzymywanie czystości oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną, cieplną,

3a) działalności w zakresie telekomunikacji,

4) lokalnego transportu zbiorowego,

5) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

6) ochrony zdrowia,

7) komunalnego budownictwa mieszkaniowego,

8) oświaty, w tym szkół podstawowych, przedszkoli i innych placówek oświatowo - wychowawczych,

9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami

10) kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11) targowisk i hal targowych,

12) zieleni komunalnej i zadrzewień,

13) cmentarzy komunalnych,

14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymywania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

15) utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16) zapewnienie kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej,

18) promocji gminy,

19) współpracy z organizacjami pozarządowymi,

20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Ustawy określają, które zadania własne Gminy mają charakter obowiązkowy.

Przekazanie Gminie, w drodze ustawy nowych zadań własnych wymaga zapewnienia koniecznych środków finansowych na ich realizację w postaci zwiększenia dochodów własnych Gminy lub subwencji.

Rozdział  IV

Władze Gminy i ich kompetencje

§  21.

Organami Gminy są:

1) Rada Gminy,

2) Wójt Gminy.

§  22.

Zasady i tryb przeprowadzania wyborów do Rady Gminy oraz wyboru Wójta określają odrębne ustawy.

 

§  23.

Działalność organów Gminy jest jawna. Ograniczenia jawności mogą wynikać wyłącznie z ustaw.

Jawność działania organów Gminy obejmuje w szczególności prawo obywateli do uzyskania informacji z wykonywania zadań publicznych, w tym protokołów posiedzeń organów Gminy i Komisji Rady Gminy.

§  24.

1. Dokumenty zawierające informację publiczną udostępniane są w Biuletynie Informacji Publicznej albo na wniosek osoby zainteresowanej, w terminach określonych w ustawie albo poprzez wyłożenie lub wywieszenie na tablicach ogłoszeń w siedzibie Urzędu Gminy lub jednostek organizacyjnych Gminy.

2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1 udostępnia:

1) Wójt lub osoba przez niego wskazana - jeżeli dotyczą zadań wykonywanych na poziomie Gminy;

2) Kierownik jednostki organizacyjnej Gminy lub osoba przez niego wskazana - jeżeli dotyczą zadań wykonywanych przez tą jednostkę.

3. Dokumenty do wglądu udostępnia się na miejscu w godzinach pracy Urzędu Gminy lub jednostki organizacyjnej Gminy, w obecności pracownika właściwej komórki organizacyjnej.

4. Prawo wglądu do dokumentów, o których mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności możliwość zapoznania się z treścią dokumentów, możliwość sporządzenia notatek, uzyskania wyciągu, odpisu bądź kopii, w tym kopii elektronicznej.

5. Udostępnienie dokumentów jest nieodpłatne, za wyjątkiem przypadków określonych w ustawie.

6. Każdy ma prawo wstępu na sesje Rady Gminy, a także posiedzenia ich Komisji.

7. Posiedzenia Komisji są jawne. Zawiadomienie o terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad Komisji przewodniczący Komisji podaje do publicznej wiadomości co najmniej na 5 dni przed posiedzeniem poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy.

8. Materiały dokumentujące posiedzenia Rady Gminy i Komisji, w tym materiały audiowizualne i teleinformatyczne udostępnia się na zasadach określonych w ust. 1 i 3.

Zasady i tryb przeprowadzenia referendum

§  25.

1. Referendum może być przeprowadzone w każdej ważnej sprawie dla gminy.

2. W sprawach samoopodatkowania mieszkańców na cele publiczne oraz odwołania Rady Gminy przed upływem kadencji rozstrzyga się wyłącznie w drodze referendum lokalnego.

3. Referendum przeprowadza Rada z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania.

4. Referendum jest ważne jeśli wzięło w nim udział co najmniej 30% uprawnionych do głosowania.

5. Referendum w sprawie odwołania Rady Gminy przeprowadza się wyłącznie na wniosek mieszkańców, nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od dnia wyborów albo od dnia ostatniego referendum w tej sprawie.

6. Tryb przeprowadzenia referendum określa ustawa z dnia 15 września 2000r. o referendum lokalnym (Dz.U. z 2016 r. poz. 400, z późn. zm.).

Rada Gminy

§  26.

1. Organem stanowiącym i kontrolnym wspólnoty samorządowej jest Rada Gminy, do której należy rozstrzyganie we wszystkich sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym jeżeli ustawy nie stanowią inaczej.

2. Zasady i tryb wyboru radnych określa ustawa - Ordynacja wyborcza do rad gmin.

§  27.

1. Rada Gminy składa się z 15 radnych.

2. Kadencja Rady Gminy trwa 5 lat, licząc od dnia wyboru.

§  28.

1. Do właściwości Rady Gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Gminy, o ile ustawy nie stanowią inaczej.

2. Do wyłącznej właściwości Rady Gminy należy:

1) uchwalenie statutu gminy,

2) ustalenie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,

3) powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu - na wniosek Wójta,

4) uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia bądź nie udzielenia absolutorium z tego tytułu,

4a) rozpatrywanie raportu o stanie gminy oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia wotum zaufania z tego tytułu,

5) uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego,

6) uchwalenie programu gospodarczego,

6a) przyjmowanie programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju,

7) ustalenie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki,

7a) podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach,

8) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu dotyczących:

a) określanie zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej: uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do lat 3 strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość: do czasu określenia zasad wójt  może dokonać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy,

b) emitowanie obligacji oraz określanie zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez Wójta,

c) zaciąganie długoterminowych pożyczek,

d) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez Wójta w roku budżetowym,

e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez Radę Gminy,

f) tworzenie i przystępowanie do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,

g) określanie zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Wójta,

h) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek,

i) ustalanie maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym,

10) określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania,

11) podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej na podstawie porozumienia z organami tej administracji oraz zadań z zakresu właściwości powiatu lub województwa na podstawie porozumień z tymi jednostkami samorządu terytorialnego,

12) podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku,

13) podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych,

14 podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów będących drogami gminnymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, a także wznoszenia pomników,

15) nadawanie honorowego obywatelstwa gminy,

16) podejmowanie uchwał w sprawach zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów,

17) stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji Rady Gminy.

§  29.

Rada Gminy wybiera ze swego grona przewodniczącego i 1 wiceprzewodniczącego bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, w głosowaniu tajnym.

§  30.

Zadaniem przewodniczącego jest wyłączne organizowanie pracy Rady oraz prowadzenie obrad Rady. Nadaje bieg inicjatywom uchwałodawczym oraz wnioskom radnych i organów wykonawczych jednostek pomocniczych skierowanych do Rady.

§  31.

1. Odwołanie przewodniczącego i wiceprzewodniczącego następuje na wniosek 1/4 ustawowego składu Rady Gminy w trybie przewidzianym dla ich wyboru.

2. W przypadku rezygnacji przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego Rada podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia tej rezygnacji nie później niż w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji.

3.  Niepodjęcie uchwały, o której mowa w ust. 2, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia rezygnacji przez przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego jest równoczesne z przyjęciem rezygnacji przez Radę Gminy z upływem ostatniego dnia miesiąca, w którym powinna być podjęta uchwała.

§  32.

Tryb przygotowania Sesji oraz sposób obradowania został szczegółowo określony w Regulaminie Rady stanowiącym załącznik nr 3 do Statutu.

Wójt Gminy oraz Z-ca Wójta Gminy

§  33.

1. Wójt jest organem wykonawczym Gminy.

2. Do właściwości Wójta należą wszystkie sprawy Gminy nie zastrzeżone dla Rady, a w szczególności:

1) przygotowanie projektów uchwał Rady,

2) określenie sposobu wykonywania uchwał,

3) gospodarowanie mieniem komunalnym,

4) przygotowanie projektu budżetu Gminy, a następnie jego wykonanie,

5) zatrudnienie i zwolnienie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych,

6) wydawanie zarządzeń podatkowych w wypadkach nie cierpiących zwłoki,

7) wykonywanie zadań zleconych z zakresu administracji rządowej,

8) Wójt odpowiada za prawidłową gospodarkę finansową Gminy.

Zobowiązania finansowe mogą być samodzielnie zaciągane przez Wójta do wysokości określonej przez Radę.

3. W realizacji zadań własnych Gminy Wójt podlega wyłącznie Radzie.

4. Wójt składa Radzie sprawozdania z realizacji uchwał Rady w terminach określonych w tych uchwałach, w planach pracy Rady lub ustalonych przez Przewodniczącego Rady.

5. Wójt wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Gminy.

Organizację i zasady funkcjonowania Urzędu Gminy określa Regulamin Organizacyjny nadany przez Wójta w drodze zarządzenia.

6. Wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw Gminy w swoim imieniu Zastępcy Wójta lub Sekretarzowi Gminy.

7. Wójt może upoważnić Zastępcę Wójta lub innych pracowników Urzędu Gminy do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu Wójta.

8. Jeśli Wójt nie może pełnić swoich obowiązków, zastępuje go Zastępca, któremu przysługują wszystkie kompetencje i uprawnienia Wójta.

9. Wójt w drodze zarządzenia, powołuje oraz odwołuje Zastępcę Wójta.

Komisje Rady Gminy

§  34.

1. Wewnętrznymi kolegialnymi organami Rady Gminy są Komisje Rady.

2. Rada Gminy powołuje następujące stałe Komisje:

1) Rewizyjna,

2) Komisja Oświaty, Zdrowia, Opieki Społecznej, Kultury, Kultury Fizycznej,

3) Komisja Budżetu, Rolnictwa, Bezpieczeństwa, Rozwoju Społeczno – Gospodarczego, Promocji Gminy;

4) Komisja skarg, wniosków i petycji.

3. W czasie trwania kadencji Rada ze swego grona może powoływać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania.

4. W trakcie trwania kadencji Rada może dokonywać zmian w składach osobowych, w tym Przewodniczącego Komisji.

5. Komisja stała działa zgodnie z planem pracy, zatwierdzonym przez Radę w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku. Rada może dokonywać zmian w zatwierdzonym planie pracy.

6. Rada może w każdym czasie zlecić zwołanie posiedzenia Komisji i rozpatrzenia przez nią określonych spraw. W sprawie ważnej dla Gminy uprawnienia takie przysługują także Przewodniczącemu Rady w czasie między Sesjami.

7. Komisje obradują na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Komisji, a w razie jego nieobecności przez Zastępcę Przewodniczącego, zgodnie z przyjętym planem pracy, na polecenie Rady lub Przewodniczącego Rady.

8. Komisja jest obowiązana składać Radzie sprawozdania ze swojej działalności, co najmniej raz w roku oraz w każdym czasie na żądanie Rady.

9. W posiedzeniach Komisji mogą uczestniczyć radni nie będący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji, składając wnioski bez prawa udziału w głosowaniu i diety.

10. Na posiedzenia Komisji mają prawo wstępu zainteresowani obywatele.

11. Opinie i wnioski Komisji przyjmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy składu Komisji.

12. Opinie, wnioski Komisji przekazywane są Radzie za pośrednictwem Przewodniczącego Rady.

13. Komisje z wyjątkiem Komisji Rewizyjnej i Komisji skarg, wniosków i petycji pracują według zasad określonych odrębną uchwałą.

14. Szczegółowy zakres organizacji i funkcjonowania Komisji Rewizyjnej określa załącznik nr 4 do niniejszego statutu, zwanym "Regulaminem Komisji Rewizyjnej".

15. Zasady i tryb działania Komisji skarg, wniosków i petycji określa załącznik nr 5 do niniejszego statutu zwanym „Regulaminem Komisji skarg, wniosków i petycji.”

Radni

§  35.

Radni reprezentują wyborców, utrzymują stałą więź z mieszkańcami gminy i ich organizacjami, przyjmują zgłoszone postulaty i przedstawiają je organom Gminy do rozpatrzenia.

§  36. 

1. Radni winni uczestniczyć czynnie w Sesjach Rady Gminy, pracach organów i Komisji, do których zostali wybrani.

2. Radni mają obowiązek utrzymania stałej więzi z wyborcami poprzez:

- informowanie wyborców o stanie Gminy,

- konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady,

- propagowanie zamierzeń i dokonań w Radzie Gminy,

- przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg mieszkańców Gminy.

3. Radni powinni uczestniczyć w zebraniach wiejskich.

§  37.

1. Radni mają prawo domagać się wniesienia pod obrady Rady Gminy lub rozpatrzenia na posiedzeniach Komisji spraw, które uważają za pilne, uzasadnione.

2. Radni mogą podejmować interwencje i składać wnioski w jednostkach, których wnioski te dotyczą.

3. Radni mają prawo kierować do Wójta Gminy wnioski w sprawach publicznych, wspólnoty samorządowej wynikających z zakresu działania Wójta.

§  38.

1. Radni potwierdzają swoją obecność na Sesjach i posiedzeniach Komisji podpisem na liście obecności.

2. Radny w ciągu siedmiu dni od daty odbycia Sesji Rady Gminy lub posiedzenia Komisji powinien usprawiedliwić swoją nieobecność składając stosowne wyjaśnienie na ręce Przewodniczącego Rady lub Komisji.

§  39.

1. Radni ponoszą przed Radą Gminy i wyborcami odpowiedzialność za udział i pracę w Radzie.

2. Przewodniczący Rady Gminy dokonuje raz w roku oceny udziału radnych w pracach Rady Gminy. W uzasadnionych wypadkach zwraca uwagę radnym za niedociągnięcia lub uchybienia w pracy.

 

§  40.

uchylony

§  41.

1. Rozwiązanie z radnym stosunku pracy wymaga uprzedniej zgody Rady Gminy, której jest członkiem. Rada Gminy odmówi zgody na rozwiązanie stosunku pracy z radnym jeżeli podstawą rozwiązania tego stosunku są zdarzenia związane z wykonywaniem przez radnego mandatu.

2. W przypadku wniosku zakładu pracy, zatrudniającego radnego - o rozwiązanie z nim stosunku pracy Rada Gminy może powołać komisję lub zespół dla szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.

3. Komisja lub zespół powołane w trybie ust. 2 przedkłada swoje propozycje na piśmie Przewodniczącemu Rady Gminy.

4. Przed podjęciem decyzji w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada winna wysłuchać radnego.

5. Uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 zapadają zwykłą większością głosów.

§  42.

Podstawą do udzielenia przez pracodawcę czasowego zwolnienia od pracy zawodowej jest zawiadomienie, zaproszenie lub upoważnienie do wykonywania danych prac zawierające określenie terminu i charakteru zajęć podpisane przez Przewodniczącego Rady Gminy, Wójta lub Przewodniczącego Komisji - dotyczy członka Komisji.

§  43.

1. Radny otrzymuje zaświadczenie podpisane przez Przewodniczącego Gminnej Komisji Wyborczej stwierdzające wybór na radnego Rady Gminy.

2. Wójt gminy udziela radnym pomocy w realizowaniu ich uprawnień i pomaga w wykonywaniu ich obowiązków.

3. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady Gminy, a między Sesjami do Przewodniczącego Rady Gminy we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez niego funkcji radnego.

§  44.

Radni na pierwszej po wyborach sesji składają następujące ślubowanie "Wierny Konstytucji i prawu Rzeczypospolitej Polskiej, ślubuję uroczyście obowiązki radnego sprawować godnie, rzetelnie i uczciwie, mając na względzie dobro mojej Gminy i jej mieszkańców". Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: "Tak mi dopomóż Bóg".

§  45.

1. Radny korzysta z ochrony prawnej przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych.

2. Rada w odrębnej uchwale określa wysokość oraz zasady przyznawania radnym diet za udział w posiedzeniach i pracach Rady i jej organów.

3. Radny jest obowiązany złożyć oświadczenie o swoim stanie majątkowym zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym.

§  46.

1. Radni mogą tworzyć kluby radnych.

2. Kluby radnych nie są organami Rady.

3. Klub radnych może być utworzony przez co najmniej 3 radnych.

4. Powstanie klubu radnych zgłasza się Przewodniczącemu Rady. W zgłoszeniu podaje się nazwę klubu, skład osobowy oraz sposób reprezentowania klubu.

5. O zmianach składu klub niezwłocznie powiadamia Przewodniczącego Rady.

6. Przedstawiciel klubu radnych może przedstawić na sesji Rady Gminy lub posiedzeniu komisji stanowisko klubu w sprawach nie objętych porządkiem sesji lub komisji.

7. Działalność klubu nie może być sprzeczna z niniejszym Statutem.

8. Radny może należeć tylko do jednego klubu.

9. Posiedzenia klubów mogą odbywać się w pomieszczeniach budynku Urzędu Gminy.

 

Rozdział  V

Gospodarka mieniem komunalnym Gminy

§  47.

1. Mieniem komunalnym gminy jest własność i inne prawa majątkowe.

2. Gospodarkę mieniem prowadzą organy Gminy.

3. Zagospodarowanie mienia powinno być powiązane z realizacją zadań Gminy.

4. Wójt co najmniej raz w roku przedstawia Radzie Gminy informację o stanie mienia komunalnego.

§  48.

Obowiązkiem osób zarządzających mieniem komunalnym jest zachowanie szczególnej staranności przy wykonywaniu zarządu mieniem, zwłaszcza zaś jego ochrona i wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem.

§  49.

Oświadczenie woli w imieniu Gminy w zakresie zarządu mieniem składają jednoosobowo Wójt albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez Wójta osobą.

§  50.

 1. Czynności prawne powodujące powstanie zobowiązań pieniężnych dla swojej skuteczności wymagają kontrasygnaty skarbnika gminy lub osoby przez niego upoważnionej.

2. Skarbnik Gminy może odmówić kontrasygnowania czynności, lecz w razie wydania mu polecenia pisemnego przez Wójta Gminy dokonuje kontrasygnaty, zawiadamiając o tym Radę Gminy i RIO.

3. Kontrasygnata ma na celu zapewnienie zgodności czynności prawnych z zapisami budżetu i gospodarki finansowej.

Rozdział  VI

Gospodarka finansowa Gminy

§  51.

1. Gospodarka finansowa Gminy jest prowadzona przez Gminę samodzielnie na podstawie budżetu gminy.

2. Projekt budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami Wójt Gminy przedstawia Komisjom Rady Gminy najpóźniej do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy i przesyła projekt do wiadomości regionalnej izbie obrachunkowej.

3. Budżet jest uchwalany na rok kalendarzowy najpóźniej do 31 stycznia roku budżetowego.

4. Budżet gminy jest rocznym planem finansowym obejmującym dochody i wydatki Gminy.

5. Za gospodarkę finansową gminy odpowiada Wójt.

6. Gospodarka finansowa jest jawna. Wójt niezwłocznie ogłasza uchwałę budżetową i sprawozdanie z jej wykonania w trybie przewidzianym dla przepisów gminnych.

§  52.

 Procedurę uchwalania budżetu gminy określa odrębna uchwała Rady Gminy.

 

§  53.

Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy opiniuje Komisja Rewizyjna i występuje z wnioskiem do Rady Gminy w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium, Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez izbę obrachunkową.

§  54.

 Szczegółowe zasady finansowania Gminy regulują odrębne przepisy.

Rozdział  VII

Pracownicy samorządowi

§  55.

Pracownikami samorządowymi są wszystkie osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy w Urzędzie Gminy oraz innych określonych przepisach jednostkach organizacyjnych Gminy.

 

§  56.

1.Pracownicy samorządowi w ramach stosunku pracy są zatrudniani na podstawie:

- wyboru, powołania i umowy o pracę.

2. Organami lub osobami właściwymi do nawiązywania stosunku pracy z pracownikami są:

- odnośnie Wójta Gminy wybranego w wyborach bezpośrednich Przewodniczący Rady Gminy,

- odnośnie skarbnika gminy powołanego na wniosek Wójta przez Radę Gminy - Wójt,

- odnośnie pracowników:

a) kierowników gminnych jednostek organizacyjnych i pomocniczych określonych w § 55 podporządkowanych gminie - Wójt,

- pracowników Urzędu Gminy - Wójt Gminy.

3. Rozwiązania i zmian stosunku pracy dokonują organy lub osoby właściwe do nawiązania stosunku pracy w trybie przewidzianym ustawą o samorządzie gminnym, ustawą o pracownikach samorządowych, kodeksem pracy.

§  57.

1. Odwołania skarbnika gminy dokonuje Rada Gminy na wniosek Wójta Gminy.

2. Odwołanie następuje w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady.

§  58.

1. Wynagrodzenie pracowników samorządowych ustala:

- odnośnie Wójta - Rada Gminy,

- odnośnie pozostałych pracowników - Wójt Gminy.

§  59.

Status prawny pracowników samorządowych reguluje ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 223, poz. 1458, z późn. zm.).

 

Rozdział  VIII

Postanowienia końcowe

§  60.

1. Na podstawie upoważnień ustawowych Gminie przysługuje prawo stanowienia przepisów powszechnie obowiązujących na terenie gminy zwanych dalej przepisami gminnymi.

2. Organy Gminy mogą wydawać w szczególności przepisy gminne w zakresie:

1) wewnętrznego ustroju Gminy oraz sołectw,

2) organizacji urzędów i instytucji gminnych,

3) zasad zarządu mieniem komunalnym,

4) zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

3. W zakresie nie uregulowanym w ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących Rada Gminy może wydawać przepisy porządkowe, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia mieszkańców lub zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego.

4. Przepisy porządkowe, o których mowa w ust. 3 mogą przewidywać za ich naruszenie karę grzywny wymierzoną w trybie i na zasadach określonych w prawie o wykroczeniach.

§  61.

1. Akty prawa miejscowego ustanawia Rada Gminy w formie uchwały.

2. W przypadku nie cierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać Wójt w formie zarządzenia.

3. Zarządzenie, o którym mowa w ust. 2 podlega zatwierdzeniu na najbliższej Sesji Rady Gminy. Traci ono moc w razie odmowy zatwierdzenia bądź nie przedstawienia do zatwierdzenia na najbliższej Sesji Rady.

4. W razie nie przedstawienia do zatwierdzenia lub odmowy zatwierdzenia zarządzenia Rada Gminy określa termin utraty jego mocy obowiązującej.

5. Wójt przesyła przepisy porządkowe do wiadomości wójtom sąsiednim gmin i staroście powiatu, w którym leży gmina, następnego dnia po ich ustanowieniu.

6. Zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa ustawa z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz.U. Nr 62, poz. 718 i z 2001r. Nr 46, poz. 499).

§  62.

Uchwalenie Statutu następuje w drodze uchwały.

 

§  63.

1. Zasady prowadzenia dokumentacji pracy organów (protokoły, ewidencje itp.) regulują przepisy (instrukcja kancelaryjna) lub decyzje Wójta w zakresie nie uregulowanym instrukcją.

2. Zasady obsługi interesantów przez organy Gminy w szczególności udzielania informacji urzędowych, zbioru przepisów gminnych, udostępniania dzienników urzędowych, zbioru przepisów gminnych określa Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy.

 

§  64.

W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Statucie mają zastosowanie przepisy:

- ustawa z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.),

- ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz.1458, z późn. zm.),

- ustawa z dnia 10 maja 1990r. przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz.U. Nr 32, poz. 191 z późn. zm.),

- ustawa z dnia 15 września 2000r. o referendum lokalnym (Dz.U. Nr 88, poz. 985 z późn. zm.),

- ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.)

 

§  65.

1. Statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia uchwały Rady Gminy w sprawie jego uchwalenia.

2. Statut podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.