artykuł nr 1

Regulamin Rady Gminy Strachówka

REGULAMIN RADY GMINY STRACHÓWKA

Zasady ogólne

§ 1.

1. Regulamin określa tryb działania Rady Gminy Strachówka - zwanej dalej „ Radą” oraz sposób obradowania na Sesjach , podejmowania uchwał, obowiązki radnych oraz Przewodniczącego Rady.

§ 2.

1. Rada, jako organ przedstawicielski działa na Sesjach, a także za pośrednictwem Komisji oraz Wójta, jako organu wykonawczego.

2. Wójt i Komisje Rady działają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdanie ze swej działalności.

Sesje Rady.

§ 3.

1. Rada obraduje na Sesjach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady, a w razie jego dłuższej nieobecności ( choroba, urlop, itp.) Wiceprzewodniczącego Rady.

§ 4.

1. Pierwszą Sesję nowo wybranej Rady Gminy zwołuje Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji w ciągu 7 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju lub w przypadku wyborów przedterminowych w ciągu 7 dni po ogłoszeniu wyników wyborów do Rady Gminy, z zastrzeżeniem art. 20 ust. 2b ustawy.

2. Pierwszą Sesję nowo wybranej Rady Gminy otwiera i prowadzi do czasu wyboru Przewodniczącego Rady najstarszy wiekiem radny obecny na Sesji, Przewodniczący senior przeprowadza ślubowanie radnych oraz wybór Przewodniczącego Rady Gminy.

3. Treść ślubowania oraz sposób jego składania określa art. 23a ustawy.

4. Porządek obrad pierwszej Sesji powinien obejmować następujące sprawy:

1) złożenie ślubowania przez radnych,

2) wybór Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Rady,

3) informacja ustępującego Wójta Gminy o stanie budżetu oraz innych ważnych dla gminy sprawach,

4) złożenie ślubowania przez Wójta Gminy.

§ 5.

1. Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego wybiera i odwołuje Rada na zasadach określonych w art. 19 ustawy.

§ 6.

1. Na drugiej Sesji zwołanej nie później niż w ciągu 14 dni od pierwszej, Rada ustala skład liczbowy i osobowy stałych Komisji Rady.

2. Rada w formie uchwały ustala skład liczbowy stałych Komisji Rady.

3. Przewodniczący Komisji wybierani są w głosowaniu jawnym spośród radnych zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

4. Członkowie poszczególnych Komisji w liczbie wynikającej z uchwały Rady wybierani są spośród radnych w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady, z zastrzeżeniem art. 18a ust. 2 ustawy.

5. Prawo zgłaszania kandydatów na Przewodniczącego i członków Komisji przysługuje radnym.

6. Rada w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przyjmuje uchwałę w sprawie wyboru Przewodniczących Komisji i członków.

7. Przewodniczącym stałej Komisji Rady Gminy nie może być współmałżonek kierownika zakładu lub jednostki budżetowej Gminy.

8. Wiceprzewodniczących Komisji wybierają spośród swego grona członkowie Komisji na pierwszym posiedzeniu.

9. W trakcie trwania kadencji Rada może dokonywać zmian w składach osobowych, w tym Przewodniczącego Komisji.

10. Z wnioskiem o zmiany w składach Komisji może wystąpić Komisja Rady, Przewodniczący Rady, grupa radnych ( minimum 4-ro osobowa ).

11. Wniosek o zmiany w składach Komisji zgłaszany na Sesji może być rozpatrywany na następnej Sesji.

12. Odwołanie poszczególnych członków Komisji następuje w trybie przewidzianym do ich powołania.

§ 7.

1. Sesja odbywa się w zasadzie na jednym posiedzeniu. Jednakże na wniosek Przewodniczącego Rady lub radnych, Rada może postanowić o przerwaniu Sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na drugim posiedzeniu .

2. O przerwaniu Sesji w trybie przewidzianym w ust. 1 można postanowić w szczególności ze względu na niemożność wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nie przewidziane przeszkody uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub rozstrzygnięcie spraw.

§ 8.

1. W przypadku stwierdzenia braku quorum przed ogłoszeniem głosowania Przewodniczący przerywa obrady i jeżeli nie można zwołać quorum wyznacza nowy bądź przewidywany termin posiedzenia tej samej Sesji, z tym, że uchwały podjęte do tego momentu zachowują swoją moc.

2. Fakt przerywania obrad oraz nazwiska i imiona radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady odnotowuje się w protokole.

§ 9.

1. Rada odbywa Sesje zwyczajne w ilości potrzebnej do wykonywania swoich zadań nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. Sesjami zwyczajnymi są Sesje umieszczone w planach pracy Rady oraz nie przewidziane w planie pracy a zwoływane przez Przewodniczącego z zachowaniem zasad określonych w niniejszym Regulaminie.

§ 10.

1. Rada może odbywać Sesje nadzwyczajne zwoł ywane bez względu na plan pracy Rady przez przewodniczącego na wniosek Wójta lub grupy radnych stanowiącej co najmniej ¼ ustawowego składu Rady w ciągu 7 dni od dnia złożenia wniosku.

Wniosek o zwołanie Sesji powinien spełniać wymogi art. 20 ust. 1 ustawy.

§ 11.

1. Na ostatniej Sesji w roku Rada ustala swój plan pracy na rok następny, w którym określa liczbę Sesji i podstawowe tematy obrad. Plan taki Rada uchwala na rok bieżący niezwłocznie po rozpoczęciu kadencji, o ile do końca roku pozostało co najmniej 6 miesięcy.

2.Rada może uchwalić również ramowy program działania na okres kadencji, określając w nim również kierunki pracy i sposoby realizacji zadań, przy uwzględnieniu postulatów wyborców.

3. Rada może w każdym czasie dokonać zmian i uzupełnień planów pracy i programów.

 

Przygotowanie Sesji.

§ 12.

1. Sesje przygotowuje i zwołuje Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Wiceprzewodniczący Rady, ustalając porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia Sesji oraz listę gości zaproszonych.

2. Sesja przygotowywana jest w porozumieniu z Wójtem Gminy.

3. Przygotowanie materiałów na sesję Rady, jak również obsługę organizacyjno – techniczną zapewnia Urząd Gminy.

4. O Sesji powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed ustalonym terminem obrad dostarczając im w tym terminie zawiadomienie o zwołaniu Sesji z porządkiem obrad oraz projektami uchwał oraz niezbędnymi materiałami związanymi z przedmiotem Sesji.

5. W razie nie dotrzymania terminu, o którym mowa w ust. 4 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu Sesji i wyznaczyć nowy termin obrad. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.

6. Przewodniczący Rady jest każdorazowo zobowiązany do zawiadomienia na takich samych zasadach jak radnych przewodniczącego organu wykonawczego jednostki pomocniczej o Sesji Rady Gminy z prośbą o powiadomienie mieszkańców sołectwa – poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń.

7. Zawiadomienie o miejscu, terminie i porządku obrad podaje się na 5 dni przed sesją do publicznej wiadomości poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń przy Urzędzie Gminy.

IV. Zasady obradowania.

§ 13.

1.Sesję otwiera i prowadzi Przewodniczący Rady, a w razie jego nieobecności lub gdy zachodzi potrzeba zastąpienia go w obradach – Wiceprzewodniczący Rady.

§ 14.

1.  Sekretarzem obrad jest pracownik Urzędu Gminy, sporządzający protokół z przebiegu Sesji – wyznaczony do obsługi Rady.

 

§ 15.

1. Sesje Rady Gminy są jawne co oznacza, że podczas obrad na sali może być obecna publiczność zajmująca specjalnie wyznaczone w tym celu „ miejsce dla publiczności”.

2. Wyłączenie jawności Sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w przepisach powszechnie obowiązującego prawa.

§ 16.

W obradach Sesji uczestniczą: Wójt Gminy, Sekretarz Gminy i Skarbnik Gminy z głosem doradczym – bez prawa udziału w głosowaniu oraz pracownicy Urzędu Gminy wyznaczeni do referowania spraw i udzielania wyjaśnień.

§ 17.

Rada może obradować i podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy ustawowego składu Rady.

§ 18.

Otwarcie Sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego obrad formuły: „Otwieram Sesję Rady Gminy Strachówka”.

2. Po otwarciu Sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad, a w przypadku braku quorum zamyka obrady, wyznaczając w porozumieniu z Wójtem Gminy nowy lub przewidywany termin Sesji. W protokole odnotowuje się przyczyny, dla których Sesja się nie odbyła.

§ 19.

1. Przewodniczący obrad przedstawia Radzie porządek obrad.

2. Na wniosek Wójta Przewodniczący Rady Gminy jest zobowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej Sesji Rady Gminy projekt uchwały, jeżeli wpłynął on do Rady co najmniej 7 dni przed dniem rozpoczęcia Sesji.

3. Rada Gminy może wprowadzić zmiany w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

4. Z wnioskiem o uzupełnienie lub zmianę porządku obrad może wystąpić każdy radny.

5. Po zgłoszeniu proponowanych zmian prowadzący obrady przeprowadza głosowanie w trybie określonym w ust. 3.

§ 20.

Podczas obrad Rada dokonuje przyjęcia protokołu z poprzedniej Sesji.

 

§ 21.

1.W porządku obrad każdej Sesji zwyczajnej powinien znajdować się punkt: „Interpelacje i zapytania radnych”. Każdy radny w tym punkcie porządku obrad ma prawo zwracać się o wyjaśnienie i udzielenie odpowiedzi we wszystkich sprawach, które dotyczą zakresu działania Rady. Odpowiedzi udzielają Wójt Gminy albo wyznaczony pracownik Urzędu Gminy.

2. W przypadku niemożności udzielenia odpowiedzi na tej samej Sesji, wyjaśnienie powinno być udzielone pisemnie, w terminie 2 tygodni.

3. Na wniosek radnego Rada może włączyć sprawę rozpatrzenia odpowiedzi na jego interpelację do porządku obrad następnej Sesji.

§ 22.

1. W porządku obrad sesji zwyczajnej winno znaleźć się sprawozdanie Wójta z realizacji uchwał podjętych przez Radę na ostatniej Sesji lub kilku ostatnich, nie więcej jednak jak trzech oraz informacja z prac Wójta Gminy między Sesjami.

2. Sprawozdanie i informacje składa na piśmie lub ustnie Wójt Gminy.

§ 23.

1. Przewodniczący Rady prowadzi obrady według ustalonego porządku, przy czym w uzasadnionych przypadkach może dokonywać zmian w kolejności realizacji poszczególnych punktów, jeżeli usprawni to przebieg obrad.

2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń, a może także w uzasadnionych przypadkach udzielać głosu poza kolejnością.

3. Przewodniczący może postanowić o przyjęciu pisemnego wystąpienia ( nie zgłoszonego na sesji ), do protokołu Sesji.

4.Podczas całej Sesji Przewodniczący może udzielać radnym głosu w sprawie zgłoszenia wniosku o charakterze formalnym, którego przedmiotem mogą być w szczególności sprawy:

- stwierdzenia quorum,

- zakończenia dyskusji i podjęcia uchwał,

- zdjęcia określonego tematu z porządku obrad,

- ograniczeniu lub ustaleniu czasu wypowiedzi poszczególnych mówców,

- zamknięcia listy mówców,

- przestrzegania regulaminu obrad.

5. Przewodniczący poddaje wniosek, o którym mowa w ust,. 4 pod głosowanie. Rada decyduje w tych sprawach w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

6. Poza kolejnością zgłoszeń Przewodniczący udziela głosu Wójtowi , Radcy Prawnemu, Sekretarzowi i Skarbnikowi

.

§ 24.

1. Przewodniczący Rady czuwa nad sprawnym przebiegiem i zachowaniem porządku obrad w tym zwłaszcza w odniesieniu do wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w Sesji.

2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu wystąpień.

3. W przypadku stwierdzenia, że radny w swoim wystąpieniu odbiega od tematu obrad Przewodniczący może przywołać radnego „ do porządku”

4. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia, albo zachowania radnego w oczywisty sposób zakłóca porządek obrad, bądź uchybia powadze Sesji – Przewodniczący przywołuje radnego „ do rzeczy”, a gdy przywołanie nie odnosi skutku – może odebrać mu głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole Sesji.

5. Postanowienie ust, 2, 3 i 4 stosuje się odpowiednio do osób z publiczności, jeśli udzielono im prawa głosu.

§ 25.

1. Przewodniczący Rady może udzielić głosu osobom spośród publiczności, jeśli wypowiedź dotyczy omawianego punktu obrad, po uprzednim zgłoszeniu się ich do zabrania głosu.

2. Przewodniczący może nakazać opuszczenie obrad przez osoby spoza Rady, które swoim zachowaniem lub wystąpieniem zakłócają porządek obrad, bądź naruszają powagę Sesji.

§ 26.

1. Jeżeli przedmiotem obrad Sesji będą sprawy objęte tajemnica państwową zgodnie z ustawą o tajemnicy państwowej, jawność Sesji lub jej część zostaje wyłączona i Rada obraduje przy drzwiach zamkniętych.

2. Poza przypadkiem określonym w pkt. 1 na wniosek ¼ liczby radnych obecnych na Sesji może postanowić, iż ze względu na ważny interes społeczny lub poszczególnych obywateli, cała Sesja lub obrady nad określonymi punktami porządku odbędą się przy drzwiach zamkniętych.

§ 27.

1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy Sesję wypowiadając formułę:” zamykam Sesję Rady Gminy Strachówka”.

2. Czas od otwarcia Sesji do jej zamknięcia uznaje się za czas trwania Sesji.

3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także Sesji, która obejmuje więcej niż jedno posiedzenie.

§ 28.

1. Z każdej Sesji pracownik obsługujący posiedzenie Rady sporządza protokół, w którym musi być odnotowany przebieg obrad oraz podejmowane rozstrzygnięcia.

2. Protokół z Sesji powinien w szczególności zawierać:

1) numer, datę i miejsce odbywania Sesji, godzinę jej rozpoczęcia i zakończenia, imię i nazwisko Przewodniczącego obrad i osoby sporządzającej protokół,

2) stwierdzenie prawomocnych obrad ( quorum)

3) nazwiska i imiona nieobecnych radnych,

4) ustalony porządek obrad,

5) stwierdzenie przyjęcia protokołu z poprzedniej Sesji,

6) przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji, zgłoszonych pytań i interpelacji oraz udzielonych na nie odpowiedzi, a także treść zgłoszonych i przyjętych wniosków,

7) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów „za”, „ przeciw” i „ wstrzymujących się”,

8) wykaz podjętych uchwał z podaniem spraw, których dotyczą,

9) podpisy Przewodniczącego i Sekretarza obrad – protokolanta

3. Do protokołu dołącza się:

1) listę obecności radnych,

2) uchwały Rady,

3) inne dokumenty złożone do Przewodniczącego Rady, zarówno w czasie obrad jak i przed obradami.

4. Protokoły z Sesji numerowane są cyframi rzymskimi odpowiadającymi numerowi Sesji w danej kadencji, łamanymi przez ostatnie cyfry roku,

5. Protokoły otrzymują w ciągu kadencji kolejne numery, począwszy od numeru jeden.

§ 29.

1. Protokół z Sesji radni mają do wglądu u pracownika Urzędu Gminy, prowadzącego obsługę Rady oraz na godzinę przed rozpoczęciem następnej Sesji ( na sali obrad ).

2. Radni mogą zgłaszać poprawki i uzupełnienia do protokołu na piśmie w przerwie między Sesjami , jednak nie później niż na następnej Sesji.

3. O uwzględnieniu poprawek i uzupełnień decyduje Przewodniczący Rady, po uprzednim wysłuchaniu protokolanta.

4. Radny, którego wniosek nie został uwzględniony, może przedłożyć go na Sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosku decyduje Rada w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

5. Rada przyjmuje protokół z poprzedniej Sesji w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów.

§ 30.

1. Wójt Gminy w ciągu 7 dni, a w sytuacjach pilnych niezwłocznie przekazuje zainteresowanym jednostkom organizacyjnym ( wykonawcom ) postanowienia, wyciągi z protokołu Sesji i odpisy uchwały Rady

2. Protokoły z obrad wraz z pełną dokumentacją Sesji przechowuje się na stanowisku pracy do spraw obsługi Rady.

3. Zasady dostępu obywateli do materiałów z Sesji Rady określa § 24 Statutu Gminy.

V. Tryb głosowania

§ 31.

1. Głosowanie jest prawomocne tylko w przypadku istnienia quorum.

2. W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

§ 32.

1. W głosowaniu jawnym radni głosują poprzez podniesienie ręki ( lub podniesienie mandatu).

2. Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący obrad – przy pomocy protokolanta lub wyznaczonych radnych przeliczając głosy „ za”, „przeciw”, „wstrzymujące się”, sumując je porównuje z listą radnych obecnych na Sesji. Wynik głosowania odnotowuje się w protokole.

3. Na wniosek radnego przyjęty zwykłą większością głosów może być przeprowadzone głosowanie imienne. Przy głosowaniu imiennym Rada każdorazowo ustala regulamin określający zasady głosowania oraz sposób ustalania wyników głosowania.

4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący obrad.

5. W przypadku równej liczby głosów „ za” i „przeciw” głosowanie jawne powtarza się.

§ 33.

1. Radni w głosowaniu tajnym głosują za pomocą kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna, z wybranym spośród siebie Przewodniczącym.

2. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania.

3.Przedstawiciel Komisji Skrutacyjnej z listy obecności odczytuje nazwiska radnych. Radni otrzymują od Komisji kartę do głosowania, podchodzą do wyznaczonego miejsca zapewniającego tajność głosowania i po wypełnieniu karty, wrzucają ją do urny.

4. Po przeliczeniu głosów Komisja sporządza protokół. Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wyniki głosowania.

5. Karty z oddanymi głosami i protokół z głosowania stanowi załącznik do protokołu z Sesji Rady.

6. W przypadku równej liczby głosów „ za „ i „ przeciw”, głosowanie tajne powtarza się.

§ 34.

1. Radny nie może brać udziału w głosowaniu w Radzie, ani Komisji, jeżeli dotyczy ono jego interesu prawnego.

§ 35.

1. Przewodniczący obrad przed podaniem wniosku pod głosowanie precyzuje i ogłasza zebranym proponowaną treść w sposób, aby jej redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.

2. W pierwszej kolejności Przewodniczący poddaje pod głosowanie wniosek Wójta, Komisji, a następnie według kolejności zgłoszeń.

3. W przypadku głosowania w sprawie wyboru osób, Przewodniczący przed zamknięciem listy kandydatów pyta każdego z nich, czy zgadza się kandydować i dopiero po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów i zarządza wybory.

VI. Uchwały Rady

§ 36.

1. Rada rozpatruje na Sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał wszystkie sprawy należące do jej kompetencji, określone w art. 18 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym oraz innych ustawach i przepisach wydanych na ich podstawie.

2.Uchwały są odrębnymi dokumentami , z wyjątkiem uchwał o charakterze proceduralnym, które muszą być odnotowane w protokole Sesji.

§ 37.

1. Uchwały Rady zapadają większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Rady w głosowaniu jawnym, chyba, że przepisy ustaw szczególnych stanowią inaczej.

2. Głosowanie zwykłą większością głosów oznacza ,że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za”. Głosów wstrzymujących się i nieważnych nie dolicza się do żadnej z grup głosujących „za” czy „przeciw”.

3. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano największą liczbę głosów przypadających osobno na każdą alternatywę.

§ 38.

1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oraz głosowanie większością 2/3 głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskały/a co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.

2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała liczbę całkowicie ważnych głosów oddanych za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady, a zarazem tej połowie najbliższą.

3. Bezwzględna większość głosów przy parzystej liczbie głosujących zachodzi wówczas, gdy za wnioskiem lub kandydaturą zostało oddanych 50% + 1 ważnie oddanych głosów.

4. Bezwzględna większość głosów przy nieparzystej liczbie głosujących , stanowi pierwsza liczba naturalna przewyższająca połowę ważnie oddanych głosów.

§ 39.

1.Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób czytelny, odzwierciedlać ich rzeczywistą treść i zawierać przede wszystkim:

1) datę i tytuł oraz kolejny numer,

2) podstawę prawną,

3) dokładną merytoryczną treść uchwały,

4) określenie organów odpowiedzialnych za wykonanie uchwały,

5) termin wejścia w życie uchwały, sposób jej ogłoszenia, ewentualny czas jej obowiązywania,

6) nadto inne elementy w razie konieczności np. opisową treść wstępną, wskazanie adresatów, zamieszczenie wykonania, uzasadnienie, itp.

2. W uchwałach podaje się numer Sesji ( cyframi rzymskimi ), kolejny numer uchwały, rok podjęcia uchwały. Numer Sesji podaje się kadencjami.

3. Projekty uchwał Rady przygotowuje Wójt Gminy w uzgodnieniu z Radcą Prawnym.

4. Z inicjatywą uchwałodawczą mogą występować: Komisje Rady, Przewodniczący Rady oraz grupa radnych ( minimum 4 osoby ). Przygotowane przez nich projekty przed umieszczeniem ich na Sesję powinny być zaopiniowane przez Radcę Prawnego.

5. Projekty uchwał winny być systematycznie przekazywane Przewodniczącemu Rady nie później jednak jak na 10 dni przed planowanym terminem Sesji, na której mogłyby być rozpatrzone.

6. Jeżeli podmiot uprawniony do podjęcia inicjatywy uchwałodawczej przedstawi tę inicjatywę wprost na Sesji objęcie tego projektu obradami Sesji może nastąpić jedynie w wyjątkowo uzasadnionych i nie cierpiących zwłoki wypadkach po dokładnym, pisemnym sprecyzowaniu brzmienia uchwały przy uwzględnieniu art. 20 ust.1a ustawy.

§ 40.

1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.

2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej niż na następnej Sesji.

3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.

§ 41.

1. Uchwały podpisuje Przewodniczący Rady lub Wiceprzewodniczący , jeśli prowadzi Sesję.

§ 42.

1. Oryginały uchwał ewidencjonowane są w rejestrze uchwał i przechowywane są wraz z protokołami z Sesji w Urzędzie Gminy na stanowisku pracy do spraw obsługi Rady.

2. Odpisy uchwał ( kopie ) przekazywane są Wójtowi lub właściwym jednostkom do realizacji i wiadomości zależnie od ich treści.

§ 43.

1. Wójt obowiązany jest do przedłożenia Wojewodzie uchwał w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia. Uchwały w sprawie przepisów porządkowych Wójt przekazuje w ciągu 2 dni od ich podjęcia.

2. Wójt przekłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej na zasadach określonych w ust. 1 uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla Wójta oraz inne uchwały objęte nadzorem Izby.

VII. Wspólne Sesje Rad Gmin

§ 44.

1. Rada może odbywać wspólne Sesje z inną Radą ( innymi Radami ).

2.Wspólna Sesja zwoływana jest przede wszystkim dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia spraw wspólnych dla danych terenów oraz z okazji uroczystości.

3. Wspólne Sesje organizują delegacje zainteresowanych Rad.

4. Zawiadomienie o Sesji podpisują Przewodniczący Rad.

§ 45.

1. Wspólna Sesja jest prowadzona, gdy uczestniczy w niej co najmniej połowa radnych z każdej Rady Gminy.

2. W drodze głosowania wybiera się Przewodniczącego obrad wspólnej Sesji.

3. Uchwały wspólnej Sesji zapadają w drodze głosowania radnych z każdej Rady.

4. Uchwały oraz protokoły z obrad podpisują Przewodniczący zainteresowanych Rad.

5. Przebieg wspólnych obrad może być uregulowany wspólnym regulaminem, uchwalonym przed przystąpieniem do obrad, a jeżeli to nastąpi, stosuje się odpowiednio przepisy regulaminów Rad, które biorą udział we wspólnej Sesji.

§ 46.

Koszt wspólnej Sesji ponoszą równomiernie Rady Gmin, biorące udział we wspólnej Sesji, chyba, że radni uczestniczący w Sesji postanowią inaczej.