artykuł nr 1

Regulamin organizacyjny Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strachówce

REGULAMIN ORGANIZACYJNY
Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
w Strachówce

 

§ 1.

  1. Ośrodek Pomocy Społecznej zwany dalej Ośrodkiem jest samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową.
  2. Ośrodek działa na podstawie:
  • ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej / z późn. zm. Dz. Nr 64 poz.593 z 2004r/
  • uchwały Nr X/45/95 Rady Gminy w Strachówce z dnia 25 maja 1995 roku w sprawie powołania Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strachówce
  • statutu ośrodka
  • niniejszego regulaminu
    •   3. Ośrodek realizuje zadania:

    • własne gminy w zakresie pomocy społecznej, kieruje się ustaleniami Wójta
    • zlecone gminie z zakresu administracji rządowej w zakresie ustalonym przez ustawę i kieruje się ustaleniami przekazanymi przez wojewodę
    • zlecone gminie ustawowo w zakresie ustalonym przez ustawę o świadczeniach rodzinnych.
      • § 2.

        1. Kierownik kieruje ośrodkiem na zasadzie jednoosobowego kierownictwa ponosząc odpowiedzialność za wyniki jego pracy, zapewnia warunki sprawnej organizacji pracy oraz praworządnego i efektywnego funkcjonowania ośrodka.
        2. Kierownik reprezentuje ośrodek na zewnątrz, działa w jego imieniu i odpowiada za prawidłową realizację zadań.
        3. Kierownik podejmuje decyzje w sprawach pomocy społecznej na podstawie upoważnień wydanych przez Wójta Gminy
        4. Kierownika w czasie dłuższej nieobecności w pracy zastępuje pracownik wyznaczony przez Wójta Gminy.
        5. Kierownik ośrodka pomocy społecznej składa Radzie Gminy coroczne sprawozdanie z działalności ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej.

         

        § 3.

        W ośrodku tworzy się następujące stanowiska pracy:
        - Główny księgowy
        - Pracownicy socjalni

         

        § 4.

        Szczegółowe zakresy czynności pracowników ośrodka ustala kierownik.

        § 5.

        Tygodniowy rozkład czasu pracy zgodnie z kodeksem pracy.

        § 6.

        Przyjęcia interesantów odbywają się codziennie w godzinach pracy ośrodka.

        § 7.

        Kierownik zapewnia stosowną informację dla mieszkańców o pracy ośrodka.

        § 8.

        1. Zgłaszających się interesantów przyjmuje się bez zbędnej zwłoki.
        2. Interesanci mogą uzyskać informację w formie pisemnej, ustnej lub telefonicznej.
        3. Wnoszenie i ewidencjonowanie spraw następuje stosownie do postanowień instrukcji kancelaryjnej.
        4. Udostępnianie akt w indywidualnych sprawach następuje z zachowaniem przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, zakres udzielanych informacji nie może naruszać przepisów o zachowaniu tajemnicy państwowej i służbowej.
        5. W postępowaniu w sprawach świadczeń z pomocy społecznej należy kierować się przede wszystkim dobrem osób korzystających z pomocy społecznej i ochroną ich dóbr osobistych. W szczególności nie należy podawać do publicznej wiadomości nazwisk osób korzystających z pomocy społecznej oraz rodzaju i zakresu przyznanego świadczenia.

        § 9.

        Pracownicy ośrodka są zobowiązani do przestrzegania zasad określonych w kodeksie postępowania administracyjnego, ustawie o pomocy społecznej i ustawie o świadczeniach rodzinnych w zakresie załatwiania spraw interesantów.

        § 10.

         

        1. Przybycie do pracy pracownik stwierdza złożeniem własnoręcznego podpisu w liście obecności.
        2. Lista obecności wykładana jest we wskazanym miejscu.
        3. Pracownik, spóźnienie do pracy zgłasza kierownikowi.

        § 11.

         

        1. Pracownik w razie konieczności wyjścia w czasie pracy w sprawach służbowych lub osobistych – zgłasza bezpośrednio Kierownikowi.
        2. Ewidencję wyjść służbowych prowadzi wyznaczony przez Kierownika pracownik.
        3. Zasady i tryb ewidencjonowania wyjść w czasie pracy oraz odpracowywanie czasu zwolnień w sprawach osobistych ustala Kierownik.

        § 12.

        Pozostawanie pracownika w pomieszczeniach ośrodka po godzinach pracy jest dozwolone za zezwoleniem Kierownika.

        § 13.

        O uzasadnionej niemożności stawienia się w pracy z przyczyn z góry wiadomych pracownik powiadamia Kierownika przed dniem przewidywanej nieobecności, a w przypadkach nieprzewidywalnych w czasie możliwie najszybszym.

        § 14.

        Uznanie nieobecności w pracy za usprawiedliwioną lub nieusprawiedliwioną należy do Kierownika.

        § 15.

        1. Pracownikowi przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
        2. Pracownikom przysługują urlopy okolicznościowe i zwolnienia z pracy w wymiarze i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
        3. Pracownikom socjalnym zatrudnionym w ośrodku pomocy społecznej, do którego obowiązków należy praca socjalna oraz przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych, jeżeli przepracował nieprzerwanie i faktycznie, co najmniej 5 lat przysługuje raz na dwa lata dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych.
        4. Pracownikom socjalnym pracującym w terenie przysługuje odzież ochronna, obuwie lub ekwiwalent za używanie odzieży własnej na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

        § 16.

        1. Pracownicy ośrodka zobowiązani są do przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a w szczególności:
      • wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami bhp i ppoż.
      • dbać o należyty stan pomieszczeń i urządzeń oraz ład i porządek w miejscu pracy.
        •  

          § 17.

          Do obowiązków pracowników ośrodka należy w szczególności:

          • przestrzeganie prawa
          • wykonywanie zadań ośrodka sumiennie, sprawnie i bezstronnie,
          • poddawać się wstępnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zleconym badaniom lekarskim i stosować się do wskazań lekarskich,
          • niezwłocznie zawiadamiać przełożonego o zauważonym w zakładzie pracy wypadku albo zagrożeniu życia lub zdrowia ludzkiego , ostrzec współpracowników, a także inne osoby znajdujące się w rejonie zagrożenia o grożącym im niebezpieczeństwie,
          • zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie przez prawo przewidzianym,
          • zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z współpracownikami oraz kontaktach z interesantami,
          • zachowanie się z godnością w miejscu pracy i poza nią,
          • należyte, staranne i sumienne wypełnianie poleceń przełożonego,
          • przestrzeganie przepisów o dyscyplinie pracy,
          • stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych w zakresie wykonywanej pracy.

           

          § 18.

          Do zadań pracownika socjalnego w ośrodku należy także w szczególności:

          1. Praca socjalna,
          2. Dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń,
          3. Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom tego potrzebującym,
          4. Udzielanie pomocy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
          5. Pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób, rodzin, grup i środowisk społecznych,
          6. Współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczenia patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych, łagodzenie skutków ubóstwa.

           

          § 19.

          Naruszeniem porządku dyscypliny pracy jest w szczególności:

          • nieterminowe i niedbałe załatwianie spraw,
          • nieusprawiedliwiona nieobecność w pracy,
          • stawienie się w pracy w stanie nietrzeźwym lub spożywanie alkoholu w czasie pracy,
          • nie przestrzeganie tajemnicy państwowej i służbowej ,

           

          § 20.

            Pracownikom ośrodka z okazji Dnia Pracownika Socjalnego / - 21 listopada / oraz w innych okolicznościach , którzy dobrze wykonują swoje obowiązki, przejawiają inicjatywę w pracy mogą być przyznane następujące nagrody i wyróżnienia:
          - nagroda pieniężna
          - pochwała pisemna
          - pochwała publiczna
          - dyplom uznania
          - awans do wyższej grupy wynagrodzenia poza przewidywanymi terminami przeszeregowania.

          § 21.

          W sprawach zatrudnienia poza normalnymi godzinami pracy pracowników mają zastosowanie przepisy kodeksu pracy.

          § 22.

          Sprawozdanie roczne i inne sprawozdania z wykonania zadań sporządza się terminie wskazanym w harmonogramie Rady Gminy czy innym terminie wskazanym przez jednostkę nadrzędną.

           

          § 23.

          Kontrolę zewnętrzną :

        • w ramach realizacji zadań ogółem sprawuje Skarbnik Gminy.
        • w ramach realizacji zadań zleconych Gminie sprawuje w imieniu i z upoważnienia wojewody właściwy wydział urzędu wojewódzkiego
        • w ramach zadań własnych gminy – Komisja Rewizyjna Rady Gminy.
          • § 24.

            Postanowienia końcowe:
            Kierownik ośrodka jest zobowiązany do zapoznania każdego nowo

            Przyjętego pracownika przed przystąpieniem do pracy z:

            1. ustawą z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej(Dz. U. Nr 64 poz. 593) z późniejszymi zmianami oraz wydanymi na jej podstawie przepisami wykonawczymi.
            2. ustawą o pracownikach samorządowych
            3. kodeksem postępowania administracyjnego
            4. ustawą o ochronie danych osobowych
            5. statutem i regulaminem ośrodka.